Foto: Eugene Kim

Publisert 31.08.2017 21:08, oppdatert 31.08.2017 21:08 - Plusstid.no - tips@stottmedia.no

Leksetips til foreldre

Lekser er på ingen måte det morsomste med skolen. Men de er nødvendige. Her er «mattedama» Vibeke Gwendoline Fængsrud og barneskolelærer Eldar Kyrkjebø sine råd for hvordan du kan hjelpe barna.

Den som jobber mest, blir ofte best. Så enkelt er det som regel, sier Vibeke Gwendoline Fængsrud.

Hun strøk i matte på videregående og dumpet i andre gym, men tok seg sammen og driver i dag privatundervisningsfirmaet House of Math og bloggen Mattedama. I august ga hun også ut bøkene «Bli god i matte med Mattedama 1.-4. klasse», «Bli god i matte med Mattedama 5.-7. klasse» og «Bli god i matte med Mattedama 8.-10. klasse» på Kagge Forlag.

Vibeke Gwendoline Fængsrud er også kjent som «Mattedama»

Hennes viktigste råd til barn som synes lekser er dørgende kjedelig – og foreldrene deres – er derfor enkelt:

– Jeg liker ordet disiplin. Det betyr at du må ta noen valg og stå i dem. For de fleste yrker trenger du ikke 6-er i alle fag. Men barnet må lære nok og få gode nok karakterer til å få den utdannelsen og yrket det drømmer om. I dagens teknologiske samfunn betyr det at kravene til matematikkforståelse er høyere enn noen gang, sier hun.

Leksene må gå foran

Barneskolelærer Eldar Kyrkjebø er inne på det samme, også i den evige konflikten mellom leksearbeid og fritidsinteresser.

Eldar Kyrkjebø er barneskolelærer og far til to.

– Skolearbeidet må ha førstepri. Leksene må være gjort før barnet kan gå ut og leke eller spille fotball, sier tobarnsfaren som har vært lærer ved Gokstad skole i Sandefjord i 11 år.

Samtidig innser begge at hverdagen kan stikke kjepper i hjulene for alle slike gode regler.

– Hvis poden ikke har blitt ferdig med leksene og det er en halvtime igjen til han skal spille fotballkamp, kan han selvfølgelig spille. Men da må dere være bestemte på at han skal sette seg ned med leksene etter kampen, sier Kyrkjebø.

LES OGSÅ: Sånn rengjør du skolesekken

Meningen med lekser

De to pedagogene minner også om en ting som egentlig er selvsagt, men som likevel kan virke som en fjern tanke for leksetrøtte skoleelever:

Lekser er ikke til for leksenes skyld. Meningen med dem er å hjelpe barna til å få ut sitt eget potensial.

– Formålet er ikke å bli ferdig, men å lære oss det som er i lekse, sier Vibeke Gwendoline Fængsrud.

Eldar Kyrkjebø understreker også hvor viktig det er å gjøre emnet interessant for barnet.

– Mange barn kan navnet på drøssevis av Pokemon-figurer uten å pugge dem, fordi de hadde en indre motivasjon. Jeg, som voksen, hadde ikke hatt sjanse! Imidlertid kan også pugging virke motiverende, så lenge du setter overkommelige delmål og fokuserer på fremgang, sier han.

Les også